Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kidnappingen i Oslo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-09, 01:43   #16
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kidnappingen i Oslo

En av de som leder an i forhold til anti-barnevern var så hyggelig å stikke innom kommentarfeltet mitt i dette blogginnlegget med linker til mer gruff. Jeg valgte å la det stå og heller motsi det. Mange foreldre som er i en undersøkelsessak sitter pissredde og googler opp de sidene, men i det kommentarfeltet fikk han i alle fall svar på tiltale. Det skjer ikke på de andre sidene, for å si det mildt. Alle som ikke er imot barnevernet 100% er gjerne troll.

Mitt innlegg kommer opp på en av de første plasseringene når man googler ting som "bekymringsmelding til barnevernet" og jeg har flere treff daglig på denne. Det fryder meg litt, siden det da jeg skrev det gjerne var slik at slike søk bare førte til sider med den ene skrekkhistorien verre enn den andre. Jeg utgooglet dem.

(Ok. Jeg og bufetat, da. Om dere skal være så nøye. )

Men altså: Det er faktisk viktig at de positive sidene ved barnevernet blir skrevet om på nett også. Ikke bare at "de tar barna fra grusomme folk" eller "de tar barna fra uskyldige folk", men at "de kan faktisk hjelpe helt normale folk som er glad i ungene sine". Fordi jeg vet om flere foreldre som har hatt det helt forjæ... der de satt og googlet enten fordi det var sendt en bekymringsmelding eller fordi de trengte hjelp. Og så fant de skrekkhistorier og tips om at man burde rømme utenlands med barna hvis man ikke ville at staten skulle kidnappe dem osv. Jeg tipper det er veldig mange som har blitt skremt fra å selv ta kontakt, ta imot tilbud om hjelp eller å samarbeide med barnevernet. Fordi de er redde og har det helt forferdelig.

Litt off topic: Jeg har et funksjonshemmet barn som i flere år har fått helgeopphold månedlig på en leir spesielt for barn med hans problematikk. Men det koster jo penger. Et helt fantastisk, men dyrt tilbud. I min kommune går slike ting gjennom avdeling for funksjonshemmede barn. I noen andre kommuner tar man det som forebyggende barnevern. Det er ingen annen forskjell enn bosted som avgjør dette for de jeg sammenligner meg med.

Jeg vet at man i min kommune ønsker å tenke mer helhetlig, dekke alle behov osv. for familier med ekstra omsorgsoppgaver. I den anledning er det ikke umulig at man omorganiserer og omfordeler. Et utfall kan f.eks. bli at slike leiropphold blir lagt under forebyggende barnevern. Dersom det skulle skje... har jeg da plutselig blitt en dårligere mor da? Ganske sikkert i manges øyne. Barnevernet bringer med seg noen fordommer. Terskelen for å ta imot tiltaket ville blitt skyhøy. Jeg ville gått over den for det, men det ville nok ha plaget meg. Jeg ville kanskje ha begynt å skamme meg og ikke fortelle andre om dette unike tilbudet som jeg selv faktisk tipset kommunen om og søkte om for mitt barn.

I slike tilfeller tror jeg en del foreldre velger bort tilbudet for å unngå at barnet skal få en mappe hos barnevernet. Jeg håper jeg selv ville ha klart å heller "leve med skammen". Jeg tror jeg ville ha tvunget meg selv til det. Men siden jeg ser for meg at dette er et av flere mulige utfall av den rent administrative endringen som nå diskuteres så tenker jeg jo at det hadde vært så uendelig mye bedre om folk ikke var så innmari sneversynte i forhold til hva barnevernet er og gjør. Og da tenker jeg at kanskje også politikere og andre i større grad ville forstått hvorfor det må styrkes og tilføres veldig mye mer ressurser. For oppgavene blir stadig mer omfattende mens folk kanskje lurer på om omfanget av jævlige foreldre øker. En bedre forståelse for hva barnevernet er og hva de gjør ville virkelig hjulpet på mye. For alle.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:39.