Sv: Barn som misjonerer
Først: hvis det er barn som brukes av sine foreldre til å snakke med fremmede på gata med misjonering som hensikt er dette virkelig over grensa synes jeg. Det er å sette barn i en utsatt posisjon de ikke har mulighet til å ha oversikt over, de sitter ikke med hele bildet.
Men du så ikke hva som sto på lappen? Er du sikker på at det ikke var en innbydelse til konsert med barnekoret i kirka for eksempel? Den typen "reklame" har jeg sett barn være med å dele ut, og det synes jeg er helt greit, de inviterer bare folk til å høre at de synger.
Nå vet ikke jeg hvilken religiøs gruppe dette var og hvordan dette foregikk, men dette har visse likhetstrekk med det som ble diskutert i forhold til at enkelte tok med barna sine i demonstrasjonstog til støtte for Palestina tidligere. De som hadde med barna sine opplevde at dette var naturlig å gjøre, at barna var trygge og at de var i god avstand til det som skjedde, klare til å trekke seg unna om noe skulle skje. Likevel var det mediaoppslag om foreldre som brukte barna sine som et virkemiddel i en konflikt de ikke har mulighet til å skjønne rekkevidden av. På samme måte kan det godt være at disse foreldrene opplever at de har med seg barna på noe som er naturlig og trygt i livet deres, men at det ser helt annerledes ut fra utsiden.