Sv: Gerd Liv Valla
Jeg har bare noen løse synspunkter:
Som sjef skal man ta den ansattes opplevelse på alvor. Dersom en medarbeider føler eller mener seg urettmessig behandlet, skal dennes opplevelse tas seriøst, uansett om man selv er enig eller ei.
Lo-saken blir et stjerneeksempel på det motsatte, nemlig:
medarbeider: "Jeg føler meg ydmyket, tilsidesatt og fratatt ansvar og myndighet".
sjef: "da føler du feil".
Yssens opplevelser blir ikke tatt på alvor, og i den mildest talt klønete pressekonferansen Valla holdt, gjorde lite for å rette på inntrykket av en hard og kald ledelse med lite evne til å forstå medarbeideres behov for en støttende og omsorgsfull ledelse, som gjør det beste ut av medarbeiderne sine.
Med utgangspunkt i dette, og uavhengig av Yssens påstander, fremstår Valla som en sjef jeg ikke kunne tenkt meg å jobbe for. Javel, så er hun ikke en pusekatt, men jeg mener den eldre generasjon ledere har en autoritær idé om ledelse som jeg virkelig ikke tror skaper resultater eller gir et godt og kosntruktiv arbeidsplass. Man kan godt ha autoritet uten å være autoritær.