Kan man se om en katt er drektig?
Mulig denne tråden skulle ligget et annet sted. I så fall får en moderator bare flytte den.
Vi har en ung kattefrøken på 7 mnd. Hun skulle egentlig steriliseres nå i høst, men før vi rakk det ble hun regelrett voldtatt av naboens katt. Jeg så ikke selve parringen, men hun så iallefall temmelig "parret" ut når hun kom hjem. Jeg antar derfor at hun kan være drektig, men vet det ikke sikkert. Men kan man se det på de? Tenker på mageomfang osv.
Jeg har vært i kontakt med veterinær om dette siden det er en ung katt og vi slett ikke hadde tenkt å ha kattunger verken nå eller senere. Veterinæren ville egentlig ha henne inn til sterilisering og samtidig abort rett etter at dette hadde skjedd, men det skjedde dessverre dagen før vi reiste på 14 dagers ferie i utlandet. Vi bor avsides til og har 2 timers reise til veterinær, så det ble for mye å pålegge kattepasseren vår (en eldre nabodame uten førerkort) å ordne med dette. Og i følge samme veterinær var det for seint når vi kom hjem 2 uker etter.
Katta er nå eventuelt ca 3,5 uke drektig. Er det mulig å se det på henne hvis det er kattunger på tur?
Vi skal klare å få gitt bort eller eventuelt avlivet kattungene, så det bekymrer meg ikke. Men hun er jo egentlig i yngste laget for å få kattunger. Vil det kunne bli et problem i forhold til fødsel?
Må legge til at vi har to andre katter fra før og begge er steriliserte. Dette handler mao ikke om at vi ikke gidder å ta ansvar for å unngå kattunger, men naturen kom oss rett og slett litt i forkjøpet. Vi skulle sterilsiere henne, men ble anbefalt å vente til hun var ca 7 mnd og det var altså muligens litt for seint.
|