Sv: "Sjette sans"
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Men så snart man begynner å insistere på at religionen skal styre (eller til og med overstyre) vitenskapen på vitenskapens område og i "den virkelige verden", for eksempel når det gjelder debatten om evolusjon/kreasjonisme i naturfagsundervisningen, eller når man mener at healing og forbønn og sukkerpiller og sånt skal kunne brukes i stedet for vitenskapelig dokumenterte medisinske metoder - da er det helt på sin plass å argumentere vitenskapelig mot de religiøse påstandene, og å stille krav om at de religiøse forestillingene skal underlegges samme kontroll som vitenskapelige teorier.
Dette er jeg helt enig i. Spesielt når det kommer til helserelaterte ting, fordi det kan handle om liv eller død hvis folk "velger feil" og går for forbønn i stedet for operasjon eller medisin. Samtidig kan man aldri bli kvitt det religiøse aspektet, noen vil tro uansett. Jeg tror derfor at vitenskapen burde bruke mer tid på å argumentere FOR sine teorier, enn å argumentere MOT noen andre sine.
Nå skal jeg ta en banal parallell. Når jeg er ute og rusler i byen og møter en mobiltelefonselger, så vet både han og jeg at han vil selge meg en telefon. Hvis jeg møter en selger som forteller meg for en skrekkelig dårlig telefon jeg har, som gjør narr av at telefonen min er halvannet år gammel, og påpeker alle feil og mangler (som er høyst reelle), så går jeg i forsvar. Jeg blir irritert, og jeg forsvarer telefonen min. Hvis selgeren derimot forteller meg at jeg har en veldig bra telefon, og spør om jeg er fornøyd med den, og hva jeg er fornøyd med, og bruker det til å fortelle meg om at den telefonen han vil selge meg er ENDA bedre, da blir jeg smigret, jeg er åpen for innspill, og kanskje kjøper jeg ny telefon.
Og denne kan lett overføres til religion. Ikke fortell meg hvor dum jeg er, hvor kunnskapsløs jeg er, ikke påpek alle feil og mangler og hull i teoriene mine. Vis meg heller et alternativ som fremstår enda mer positivt, enn det jeg allerede tror på. Ikke fortell meg at forbønn ikke kan bevises vitenskapelig, for det visste jeg garantert fra før. Men fortell meg at forbønn er supert - men i tillegg er det kjempelurt om du tar antibiotika for å bli kvitt infeksjonen mer effektivt. Da tar jeg sikkert antibiotika, for det føltes ikke som en trussel mot alt jeg tror på og alt jeg står for, men som et supplement.
|