Sv: Skattelister på fjesboka
Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.
Jeg er for åpne skattelister, fordi det er et verktøy for å avhjelpe sosiale forskjeller. Det er lettere å få oversikt over åpenbare urimeligheter. Når det er sagt så anser jeg det som totalt irrelevant informasjon rent personlig og leser aldri slikt stoff i avisene. At det har en funksjon ved å være offentlig tilgjengelig synes altså er åpenbart, men jeg gidder ikke å tråle listene selv.
Ok. Det er mulig jeg er helt fullstendig dum, men hvordan i alle dager kan åpne skattelister avhjelpe sosiale forskjeller. Og hvordan i alle dager skal det bidra med å gi en oversikt over "åpenbare urimeligheter". Og hva i alle dager er en "åpenbar urimelighet", og hvordan skal Mannen i gata kunne avgjøre hva som er en "åpenbar urimelighet" ut fra å søke seg fram til hva en annen Mann i gata betaler i skatt eller har i formue? 
Skattelistene må vel være offentlig tilgjengelige, men da bør de ligge på et eller annet kontor. Slik at det koster noe for dem som mener at de har noe med hva naboer, kolleger eller venner tjener/betaler i skatt/har i formue.
De som kan gjøre noe med sosiale forskjeller og de som skal ha oversikten over om man betaler det man skulle/burde, har jo tilgang til dataene uavhenig av avisene, for å si det sånn.
Og nettopp det du sier om at folk skal kunne finne "åpenbare urimeligheter" er en grunn til at jeg synes at det blir fjollete å ha dem på nettet. Det er INGEN som kan vurdere det ut fra de tallene som legges ut på nett. Ingen.
Feks ser jeg på hva min kjære skulle hatt i inntekt i fjor og vil helst le meg skakk. Jeg er helt sikker på at det er mange av vennene våre som vil bli hvis de ser det, men det stemmer jo ikke på en plass, ikke litt en gang. Men jeg er helt sikker på at det er en del som etter å ha sett de tallene vil se på oss med litt andre øyne. Selv om vi ikke har endret personlighet siden i fjor (og i praksis ikke har særlig mye bedre råd heller, all den tid "formuen" er låst til selskapet mannen er partner i). Men i følge skattelistene er vi Rike. Og Rike skal man ikke være i Norge.
Om man ikke har vunnet pengene ærlig og redelig i Lotto da