Sv: Matpakkeregler?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Er det barnehagens rolle å fungere som frokostoverformnyderi?
Er du sikker på at barn som kun spiser yoghurt til frokost i barnehagen ikke har spist frokost hjemme først?
Jeg er enig i at for de fleste barn er yoghurten kanskje unødvendig. Men jeg kan ikke skjønne hvorfor barnehagen velger forbudslinja. Hvis barnehagen ønsker å detaljstyre hva som serveres til frokost, mener jeg den må gå bort fra matpakkefrokost og begynne å servere alle måltider.
Vi har valgt denne linja, fordi vi ser hva yoghurt gjør med enkelte barn. I tillegg har vi en ansatt som også sitter i en ernæringsgruppe for kosthold og som jobber mye med hva bl.a. sukker gjør med hjerneutviklingen til små barn. Dette har han holdt foredrag for foreldrene om flere ganger og det er en enighet også i foreldregruppa at vi ikke tar med yoghurt i barnehagen. Vi har prøvd å oppfordre til å la være yoghurt, men det er alltid noen som må ha det inn med teskje og da ble vi enige med foreldrene om å droppe denne. Vi har ikke hatt negative tilbakemeldinger på dette og det er engang sånn at man til en viss grad står fritt til å velge hvilken barnehage man ønsker å ha barna i.