Vi snakket såvidt om julegaver til ungene i dag. Dvs jeg snakket, og mannen hørte halvveis etter. 
Det pleier nemlig være sånn her at jeg tenker ut, og kommer med forslag til hva ungene kan få til bursdag og jul, mens mannen som regel er uenig, uten å komme med forslag selv. Det blir som regel til at de får det jeg foreslår, men det er litt slitsomt i lengden å måtte overbevise mannen, når han ikke gidder å tenke på alternativer selv.
Vel, nok om det. Saken er at jeg har tenkt ut julegavealternativer for i år. Det jeg helst har lyst å gi de, blir nok muligens altfor dyrt, men vi får se.
*Eldste er 7 år gammel. Han har en iPod nano et eller annet sted, og han har fått høytalere med sånn docking greie til den også.
Han ønsker seg egen pc, og han ønsker seg Nintendo DS. Han ønsker seg også omtrent alt som finnes av lego, men bygger aldri etter instruksjonene. I fjor endte det med at jeg og kompisen til eldste bygget legoen han fikk, mens eldste bare svirret rundt og gjorde alt mulig annet. (Han sliter endel med konsentrasjonsproblemer.)
- Jeg har lyst å kjøpe en mini-pc til han, men det blir for dyrt. Han har fått endel dyre gaver de siste par julene og bursdagene og jeg kjenner på at det ikke blir riktig overfor søskene om han får enda en veldig dyr gave.
- Ds er også veldig dyrt syns jeg, iallefall når man tenker på at han har en gameboy fra før.
- Lego har han mye av etterhvert, og han bygger endel med det på "frihånd", men jeg ser ikke helt poenget med å kjøpe enda et star wars skip som ikke blir brukt.
- Har tenkt litt på iPod touch, men det er jo også veldig dyrt, og så har han jo en nano fra før, hvor enn han har forlagt den. (Jeg regner med at den er her hjemme, for han har ikke pleid å ta den med seg ut eller til venner)
Hvis noen har et genialt gaveforslag til eldste, så blir jeg veldig takknemlig for det!
*Mellomste, 5 år, og den mest ryddige av ungene: Han har gameboy. Ellers så ønsker han seg cars ting, som han har mye av fra før. Jeg har lyst å gi en litt varig gave, og ikke bare mer som fyller opp rommet hans.
- har tenkt på DS til han også, men han har jo gameboy. Har tenkt på iPod Touch, men han er kanskje litt liten for det? Jeg tenker på om det er lett å ødelegge den. Den er jo litt dyr.
Jeg foreslo en cd-spiller og f.eks Knerten lydbok, men mannen mente at de bare endte opp med å ødelegge cd'ene.
Jeg ser jo den, og det er jo et argument for iPod Touch da, som da vil dekke både ønsket om spillemaskin, og mulighet for å lytte til lydbøker og musikk.
Lillemor er 3 år, og en veldig bestemt liten dame som er veldig glad i sang og musikk:
Hun har også gameboy.
(kjøpt brukt, for å unngå krangling
)
Litt liten til iPod Touch og ds? Vil hun skjønne det?
Jeg foreslo også her cd-spiller og lydbok, men mannen var ikke enig, og hadde samme motargument som over.
Her har vi jo mulighet til å kjøpe dukke eller andre lignende leker, siden hun ikke arver sånt etter brødrene. Hun har dukkevogn og dukke seng. Det blir lekt ytterst lite med foreløpig.
Tar gjerne imot tips til geniale gaver her også.
Hva syns dere? Jeg er fristet til å kjøpe iPod touch til hele bøttebaletten, (og iPhone te han far
) Men mannen kommer til å synes det er for dyrt, og jeg er enig med han tror jeg.
Jeg føler også litt på at vi dermed "bruker opp" framtidige gavetips med å gjøre dette? Er det ikke litt råflott med en Touch til en treåring liksom?
Mini-pc til eldstemann blir nok neppe aktuelt tror jeg, han får få låne våre en stund til.
Dette ble langt og muligens uoversiktlig, men håper noen vil ta seg tid til å synse litt likevel.