Sv: Adventsstake og religiøs tro
Jeg er også enig med fnatten. Det er forskjell på å tenne noen lilla (eller sorte og sølvfargede i mitt tilfelle) lys en gang i uka og på å ha hakekors øverst i juletreet. Folk vil se det ene som et sterkere symbol enn det andre.
Det er ganske interessant det med hvor tradisjoner og skikker kommer fra. Noe har mistet alt ankerfeste i sine religiøse opphav - som halloween som jeg tror veldig få setter i en religiøs sammenheng. Mens andre skikker og symboler henger sterkt fast og ikke kan brukes uten videre. Det er ganske fjernt for meg å ta på meg et kors - enda jeg har sett mangt et utrolig vakkert smykkekors. Det blir feil. Lilla lys derimot er ok.
Og julegatemiksen. Uten noe særlig med engler, men med stjerne i toppen av treet. Og hvor kommer forresten julekulene fra? Etegildet på den tiden av året har vi jo hatt i solsnu i uminnelige tider, men det har alltid vært linket opp mot håp, tro og vent på mer lys og varmere vær igjen.
Det jeg imidlertid lurer veldig på nå som vi er inne i symboler er hvor påskesymbolene kommer fra. Påskesymbolet fremfor noen burde være et kors tenker jeg.
Men nei - det er en hare. En helt forvirret en som legger egg. Og kyllinger. Hvorfor det?
|