Tråden for oss med småspiste barn
Akkurat nå så syns jeg at det er litt slitsomt så da tenkte jeg at det kunne være greit å dele erfaringer med andre i lignende situasjoner.
Herremannen har veldig bestemte meninger om hva han liker og hva han ikke liker. Han liker f.eks. ikke godteri, brus eller kaker. Det er jo greit. Men det finnes også andre ting som han mener at han ikke liker og noen av de tingene har han ikke en gang prøvd. Vi har prøvd med stjernelister for å få ham til å prøve nye ting. Han er entuasiastisk, men når vi kommer til matsituasjonen så er det full nekt. Nei, han vil ikke prøve i dag, men i morgen da vil han. Om vi sier at han ikke får gå fra bordet før han har prøvd så sitter han der, og sitter og sitter. Han vil ikke prøve.
Vi har kjøpt kokebøker for barn og der har han sett ut mange retter som han vil prøve, når vi så lager dem sammen så vil han fortsatt ikke prøve det som han mener at han ikke liker. Vi kunne selvsagt ha tvinget ham, åpnet munnen hans og dytter inn maten og så lukket den, men den typen barneoppdragelse er vi ikke tilhengere av.
Vi har også prøvd å gi ham valmuligheter, prøv enten paprika eller agurk. Men nei, like bom vanskelig er det.
Mannen min mener at det går over, at vi ikke skal gjøre matsituasjonene til en kamp uten at vi skal ha det trivelig sammen. Han får i seg nok av mat og han liker kjøtt, fisk og karbohyratrik mat + at han tar vitaminer.
Men det er ikke alltid morsomt, jeg føler meg til tider som en dårlig mor når det kommer til dette.
Hva gjøre?
Kan vi dele erfaringer her og kan dere fortelle deres historie?
|