Sv: Ammenytt på NRK i kveld
Jeg syns det må være et stort problem at de aller fleste sendes hjem fra barsel før ammingen er kommet skikkelig i gang. Selv nå som annengangsmor ble jeg veldig usikker når melken brukte minst et døgn lenger enn jeg trodde på å komme skikkelig i gang. Minstemor hang i puppen konstant de første syv dagene og fikk tydelig ikke nok. Hvis jeg ikke hadde visst at det var viktig at hun fikk henge der så ofte hun ville og at det var bra for å få produksjonen i gang, så kunne jeg fort rotet bort hele ammingen tror jeg. Jeg vil tro det er mye verre for de som sliter mer med å få produksjonen i gang eller på andre måter sliter med ammingen. Man er ganske sårbar og på kanten av seg selv i de dagene der og iallefall førstegangsfødende syns jeg med fordel kunne blitt fulgt opp til de fikk dreisen på ammingen.
Dette snakket jeg med et par av jordmødrene om også, og de sa at det var et stort problem når særlig førstegangsfødende blir sendt hjem uten at de har mulighet til å hjelpe dem videre med ammingen.
|