Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-10, 00:55   #29
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Avatar

Jeg fant akkurat en veldig god kronikk om Avatar av David Brooks i New York Times. Den anbefales. I Avatar er hovedpersonen, Jake Sully, en «Hvit Messias», dvs. en hvit mann som møter primitive innfødte, lærer skikkene deres, blir en del av stammen, blir kjæreste med høvdingens datter, viser seg å være en bedre kriger enn stammens egne menn og hjelper dem tilslutt – fordi de ikke er i stand til det uten hjelp fra en hvit mann – med å bekjempe kolonimakten. Dette er et så velbrukt grep at det har blitt en klisje; typiske eksempler er Dances With Wolves, The Last Samurai og Cry Freedom.

Brooks kronikk har et svært godt poeng som jeg ikke hadde sett, men som jeg er overbevist om at er korrekt; Cameron har intet ønske om å si noe som helst med denne filmen, han bruker bare myten om den Hvite Messias for å gi spesialeffektene resonans for et publikum som allerede er godt kjent med denne klisjeen.

Jeg har forøvrig sett filmen siden sist jeg postet om den, og jeg hadde stort sett rett i mine antagelser; det er nærmest ufattelig hvor dårlig manus og skuespill er, og «budskapet» er også motbydelig. (Filmen har strengt tatt ingen annen funksjon enn å tjene penger da). Likevel vil jeg faktisk anbefale å se den; Cameron har alltid hatt et svært godt grep om det visuelle, og denne filmen er virkelig noe av det mest spektakulære jeg har sett. Jeg var godt fornøyd med å kjenne stort sett hele den idiotiske handlingen før jeg så den, så slapp jeg å konsentrere meg om den. Jeg likte bakgrunnene i de fleste scenen best, altså plantene og landskapet. Jeg er dypt imponert over det arbeidet som var gjort med dem. Men jeg syns også dyr og maskiner fungerte veldig bra, og Cameron har virkelig fått sekvensen der militæret sprenger det hellige treet hvor Na'vi-stammen bor til å minne om ødeleggelsen av tårnene i World Trade Center i New York. Det har ingen hensikt å vente på at denne filmen kommer på video, det vil være totalt bortkastet å se den om man ikke ser den i 3D og på et stort lerret.

Advarsel: denne posten kan ha inneholdt spoilere.

Ben "Smurf Village Holy Tree destroyed: film at eleven" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:33.