Sv: Hvor stor seng har du/dere?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg øyner en gylden mulighet til at vi kan møtes omtrent på halvveien: 160-seng! Hvor får man tak i det, da? Har inntrykk av at de vanlige møbelbutikkene bare fører 120, 150 og 180?
Det er fordi at 160 er et svenskt standard mål. Så vil du ha det må du til Ikea eller Sverige. Bare ikke kjøp en stor madrass på det målet. Den holder ikke lengden. Kjøp heller to 80 madrasser og felles overmadrass. Da vi flyttet sammen kjøpte vi en 160 seng på Ikea. En stor rammemadrass. Det tok ikke lange tiden før vi hadde en hengekøyemadrass. Den gikk ned i midten noe som førte til at vi ramlet ned i midten hver eneste natt. Vi klagde på sengen etter 3-4 år og fikk tilbake penger for den.
Senere når jeg jobbet i en butikk som solgte madrasser lærte jeg hvorfor man ikke bør ha så brede madrasser. En ting er at det er nesten umulig å flytte på. Stort og vanskelig å få inn i bilen og gjennom dørene. Det andre er at en fjærmadrass med den bredden aldri vil klare å holde spennet over tid. Alle madrasser som er så brede vil få hengekøye i midten med tiden.