Khalid Skah-saken
Etter de siste dagers store oppslag i forhold til at norske soldater har deltatt i redningsaksjonen overfor barna, så er jeg litt forvirret. Jeg har ikke lest meg voldsomt opp i saken, men den gangen barna ble hentet ut av Marokko så fikk jeg inntrykk av at det var Sjefen Sjøl (dvs. Jonas Gahr Støre) som trakk i trådene. Om enn litt diskret. Men nå er det sjokk og vantro over at norske soldater har vært innvolvert, også fra offentlig hold. Jeg får litt russlandfeeling av det hele. Er reaksjonene et skuespill for å pleie marokkoforholdet? Er det realistisk å tro at Støre kun ga tillatelse til at barna ble tatt inn i ambassadens residens, men at han ikke har visst om redningsoperasjonen?
Anyway. Jeg har hele tiden tenkt at det at man fra offentlig hold har bidratt til at barna har fått komme seg til trygghet i Norge bare er fint og positivt. Men når det gjelder diplomati, samarbeid ulike land i mellom, militært reglement og sånt er jeg rimelig uinformert. Hvilke regler har Norge brutt dersom man fra det offentlige har bidratt aktivt i saken? Hva kan konsekvensene bli? Om det skulle vise seg at det offentlige har vært delaktige i redningsaksjonen, er det en idiotisk eller bra ting?
Sist redigert av Irma : 01-02-10 kl 22:03.
|