Sv: Advarer mot fødestuer
Jeg mener pasientens ve og vel alltid må veie tyngst og dermed bør vel strengt tatt flere små steder legges ned. Det hjelper så lite at folk ønsker et tilbud i geografisk nærområde hvis faktum er at den kompetansen helsepersonell faktisk skal ha ikke er der (av naturlige årsaker, mye av dette går jo på erfaring som allerede sagt)
Samme med kreftenheter på sykehus. Det er jo helt forferdelig og sjokkerende spør du meg at hvor du bor i landet har så mye å si for om du overlever kreft eller ikke. At noen tør å la seg behandle på små sykehus med "dårlig" statistikk er og forblir et mysterium for meg. Mange har en falsk forestilling om at alle sykehus er like, men det er jo ikke fakta. Hensynet til nærhet veier jo ofte tyngst, som da jeg nærmest måtte tvinge min mor til å bli operert og behandlet for brystkreft på Ullevål i stedet for på sitt "lokale" sykehus. Nå i ettertid er hun sjeleglad for at hun valgte det sykehuset i landet der den aller beste kompetansen ligger men der og da var det trygge hjemmlige omgivelser hun ville ha.
Det føres statistikk i Norge og det er fritt sykehusvalg. Det er enormt store forskjeller i tilbud og suksess rate.
Det handler om økonomi men det handler også om at vi tross alt bare er 4.6 mill mennesker i dette land og det finnes begrensinger på hvor mye speisalkompetanse det er mulig å spre rundt omkring. Jeg har stor sympati for de som bor langt vekk fra de beste tilbudene men jeg mener faktisk at det nesten bør bli slik at flere "tvinges" til behandling på disse stedene rett og slett fordi "alle" skal ha krav på den beste behandling som landet kan tilby.
sorry, nå gikk jeg langt utenfor tema om bare fødestuer men mener prinsippet er det samme.