Sv: Enda mer om sykemelding
Jeg tror dessverre 100 % sykemelding er såpass mye enklere for alle parter at det litt for ofte blir løsningen.
Delvis sykemelding krever tettere oppfølgning fra legen (for å vurdere graderingen), mer tilrettelegging og fleksibilitet fra arbeidsgiver (vikar eller ikke? Hvilke prosent? Kan personen tillegges noen faste oppgaver eller ikke?) og mer fra arbeidstaker (møte kollegaer når man har mest lyst til å grave seg ned).
En annen ting, fra HI: Når det gjelder press på folk i en allerede sårbar situasjon: Jeg tror at for "nysyke" (fått første hjerteinfarkt, fått kreftdiagnose, gått på veggen) så er de midt oppe i en sorgprosess som gjør at nesten ALT vil føles som en belastning og en påminnelse om sorgen de er påført. Sorgen over å ikke være frisk og rask arbeidstaker. Dette er noe leger og folk selv bør være bevisst på og klar over. De er i "sorg" på sett og vis, og bør anerkjenne at det er DET som slår inn når de tar slike oppslag som dette personlig.
For jeg syns det er viktig at leger og forskere sier fra når de mener å ha belegg for at leger gjør folk sykere med sykemeldingspraksisen sin. Uten at andre sykemeldte skal føle at det er en pekefinger mot DEM.