Sv: Enda mer om sykemelding
Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.
Det vil også kreve endel av arbeidsgiver. Det at en tidlig går tilbake i feks 50% jobb, betyr ikke nødvendigvis at den personen greier å yte full fart den tiden de er på jobb. Jeg tenker at man burde se på hvilke arbeidsoppgaver som fungerer, og man burde også få lov å ha litt "slakk" inntil man ser at ting fungerer igjen. Jeg tror dessverre ikke alle arbeidsgivere ønsker eller har mulighet for å gjøre det, og det tror jeg arbeidstaker er fullstendig klar over - og derfor ønsker man kanskje først å gå tilbake i jobb når man er helt sikker på at det funker.
Ja, det er en veldig sårbar posisjon å være i når man ikke klarer å yte det som ellers kreves på jobb i en periode. Har man da f.eks. et dårlig arbeidsmiljø eller en arbeidsgiver som ikke er særlig ok, så går man kanskje rundt og frykter konsekvensene.
På noen arbeidsplasser har arbeidsgiver og/eller kolleger en klar forventning om 100% innsats og yteevne de timene man er på jobb, til tross for gradert sykmelding. Da er man veldig utsatt.
Arbeidslivet er noen steder ganske tøft og jeg kan forstå at det på enkelte arbeidsplasser rett og slett ikke er trygt å være med mindre man kan yte maks. Og noen steder så er det rett og slett urealistiske forventninger. Det er noen som virkelig ikke skjønner at man ikke er frisk 40% av tiden dersom man er 60% sykmeldt.
Men så er spørsmålet: Hvem eier dette problemet? Hvem bør eie det? Og hvordan kan man evt. gjøre noe med det samtidig som man ivaretar sykmeldte?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|