Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-10, 21:20   #11
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg kjenner jeg er litt stolt over Norges mattenerder.

Hverken utdannelsen min eller arbeidsstedet mitt er preget av mange kvinner. Da jeg studerte var jeg i tillegg også rimelig alternativt kledd. Jeg tror jeg kan telle på en hånd det jeg synes er fordomsfullt og diskriminerende. Det gikk da på type "ja du setter vel på kaffe". Aldri på intellekt. Det virket heller som om de syntes det var stas å ha med unge jenter.

Nå jobber jeg en del opp mot Forsvaret, og jeg har aldri noensinne opplevd negative holdninger derfra.

Kan selvsagt hende jeg er så nerdete selv, at alt jeg ikke forstår det jeg ikke liker.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Min erfaring er også at nerder er relativt fordomsfri på ting som det er vanlig å ha fordommer mot. At de er opptatt av kompetanse (og absolutt kan ha sin andel av fordommer mot folk som ikke har eller har respekt for deres type kompetanse), og i stor grad synes ting som alder, kjønn, utseende og denslags er ganske irrelevant. (Og så pleier mannlige nerder å synes det er hyggelig med jenter som faktisk er interessert i å jobbe/snakke med dem, og pleier hverken å hersketeknikke dem eller å nedvurdere dem på grunn av hvordan de ser ut.)

Den motbøren jeg har møtt i nerdemiljøene har vært fra de unge og fremadstormende. De var ikke så begeistra for konkurranse, ihvertfall ikke siden mange stipender blir forfordelt unge kvinner. Gammelkara var overlykkelige for å få prate fag til ei ungjente.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.