27-01-07, 11:15
|
|
|
Miss Distriktsnorge
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
|
Sv: La oss utrydde jerven!
Opprinnelig lagt inn av Mani, her.
Det er selvsagt at dyrene var her først, menneskene har tatt seg til rette på mange av dyrenes opprinnelige områder og måten vi forvalter jorda på er ikke alltid like dyre og naturvennlig. Det er vi helt enige om.
På den annen side søker jerven seg dit hvor han finner best tilgang på mat, opprinnelig er den er dyr som lever i fjellene og eter det den finner der. Men siden sau er mye enklere å forsyne seg av søker den til områder hvor den finner det, sånn som ut hit til kysten hvor jeg bor og jerven egentlig ikke hører til. Her dreper den som sagt voldsomt mange sau, den tar helt livet av noen og delvis livet av andre. De fleste dreper den ikke fordi den må ha mat, men fordi den utvikler seg til å bli en lystmorder når tilgangen på mat er så stor. Naturlig nok blir det også mye jerv når den får så mye mat.
Du kan gjerne argumenter som du gjør men for meg blir dette en voldsom forenkling av rovdyrsproblematikken. Om vi skulle fulgt dine råd i denne saken ville det i praksis innebære at vi legger ned alt av sauenæring i dette landet. Bøndene er glade i dyra sine og det er ingen sauebønder som vil akseptere å få dem revet i hjel på denne måten. Dette er ikke bare et spørsmål om penger for bøndene!
Argumentet med å passe på dyrene sine på beitet er helt urealistisk, dette er faktisk et spørsmål om penger som ikke er gjennomførbart for bøndenes del. Da innebærer det jo selvsagt alternativet om å finne seg noe annet å gjøre og det er jo mulig, men det fører også til konsekvenser og ringvirkninger for lokalsamfunn og kulturlandskap over hele Norge. Jeg er for eksempel helt sikker på at dette ville ført til negative konsekvenser for turistnæringen i Norge.
Overforenkling og naivitet i denne saken provoserer meg litt, for nei, dette er på ingen måter et enkelt problem. Og jeg er ikke sauebonde selv, men jeg er glad i dyr og synes faktisk at en sau har like stor rett til å bli behandlet ordentlig som det jerven har.
Amen. 
|
|
|