Sv: Bør samboere få automatisk arverett?
Jo, barn betaler arveavgift av foreldrearv over et visst beløp (250 000 tror jeg det er. :gidder ikke slå opp
Kort forklart:
Man kan ikke begrense barns arverett i forhold til den plikdelsarven de har ihht. arveloven (2/3 av arven er såkalt plikdelsarv). Det vil si at man kun disponerer fritt over 1/3 av egen formue. Dette gjelder ikke dersom man ikke har livsarvinger (barn, barnebarn osv). Da kan man velge å testamentere hele formuen sin til samboeren.
Som ektefeller, uten særkullsbarn, har man mulighet til å bli sittende i uskifte. Dette begrenser ikke barnas arverett, men innebærer at man ikke trenger å løse ut arven før på et senere tidspunkt (adgangen til å sitte i uskifte har en rekke begrensninger, de gidder jeg ikke gå inn på her). Poenget er at ved et skifte vil barnet kunne sitte igjen med såpass store verdier at overformynderiet må inn i bilder. Noe som kan være både upraktisk og til tider litt slitsomt.
Poenget er at dette lovforslaget er rettet mor samboere med felles barn og samboere som har bodd sammen lenge (her velger jeg å karakterisere fem år som lenge). Det har ikke til hensikt å regulere samlivet mens begge partene fortsatt er i live, men ved en av partenes bortgang.
|