Sv: Å kjøre bil med småbarn i utlandet
Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.
Tenkte ikke på noe beltesystem. Har lest at det er lovforslag på vei om at barn skal få egne seter med belter. Bakovervendt for de under 1 år og 20lbs og framovervendt for de som er større men fortsatt under 40lbs. Tror du dette er noe som ønskes og vil komme som internasjonale regler også? Det vil vel påvirke flyprisen for de under 2 år. I dag er det jo nesten gratis for de minste, men må de ha eget sete så koster det vel straks mer.
Fram til det så står det jo at FAA anbefaler bruk av seter, som jo i dag kun er bilseter. Står også i linken du la ut. Ettersom jeg har lest er det flere seter i USA som er godkjent for bruk på fly og passer i flysetene. Har lest litt på et amerikansk forum og der snakkes det stadig om bilseter når de skal ut å fly.
Men en ting til. Da kan det vel ikke stå noe i de internasjonale reglene om at bilstoler på fly for de større enn 2 år, som har eget sete, er forbudt? For da ville jo FAA's regler vært i strid med de internasjonale, ville de ikke?
Ganske interessant tema dette her. Beklager avsporingen Zol.
Jeg er ingen spesialist på amerikanske lover bare så det er sagt Som vi vet er USA et komplekst land med mange lover, regler og restriksjoner som vi ikke har i Norge og Europa.
FAA er alltid på banen med nye og andre ting enn IATA og JAR-OPS, og mange ting de foreslår blir bare liggende på planleggings-stadiet fordi de må samarbeide med resten av flyverdenen for å ha det noenlunde likt over hele verden. At noe er foreslått av f.eks. FAA betyr ikke at det er slik, eller at det blir slik.
Ja, det er flere seter som er godkjent. Det er riktig, men at de er godkjent er ikke det samme som at det er plass til dem i et trangt flysete, eller at de kommer mellom seteradene for den saks skyld (som er et vanlig problem med alle lavpris-selskapene hvor den s.k. pitchen er for trang dvs. avstanden mellom seteraden, til at det blir plass til et bilsete). Bilsetet skal dessuten ikke sperre for andre passasjerers mulighet til å komme forbi, så det som ser fint ut på papiret er ikke alltid gjennomførbart.
Jeg skal sjekke IATA om det finnes noe mer på emnet om forbud.
Flyselskapene står fritt til å ha strengere regler enn det som er anbefalt av f.eks. Luftfartstilsynet og Avinor i Norge, så jo, man kan oppleve at det er andre og strengere regler ombord enn det som regelverket tilsier.
I Norge er det pr. i dag ikke lov å la et barn over to år sitte i et bilsete på flyreise. Da hjelper det ikke for eksempel at en amerikansk familie kommer med bilsetet ombord på SASBraathens og sier at jo barnet mitt skal sitte i bilsetet for det sier FAA. I Norge gjelder norske luftfartsregler, og de vil da overkjøre de amerikanske i dette eksempelet.
Sist redigert av Elin : 29-01-07 kl 21:35.
|