Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsete

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-10, 11:42   #1
hererjeg
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2010
hererjeg har et hav av muligheter foran seg
Standard

Bilsete

Vi har ett akta graco sete kjøpt i 2006 (sånn med base) for 0-13 kg. Det er brukt av to barn og vi er kjempefornøyde. Elsker setet, men minstemann på 10 mnd. vokste nå ut av dette så da begynte alt styret igjen. Hvilket sete skal vi så velge? Vi har ett Besafe IZI combi fra eldstemann, men er ikke 100 % fornøyd med dette. Vi vurderte å kjøpe ett nytt i tilfelle det var en produksjonsfeil på det vi har (vi har klaget men ekstrem dårlig service gjorde at vi ikke kom noen vei). Men etter intens "research" konkluderer mange med at dette setet er for bratt og ikke særlig komfortabelt. Da vi bor ett stykke unna familie og sentrum, blir det endel kjøring så etter sikkerhet er comfort viktigst.

Valget stod så mellom Akta Graco Cosmic Comfort S og Britax Multi Tech. Jeg prøvde setene i butikken og syns barnet satt så godt at Akta graco'n at valget ble denne. Det ble litt styr i butikken da selgeren konstant ble avbrutt så jeg fikk ikke sett på annet enn komfort, festeanvisninger og farge! Og beltespennene ble da ikke testet ordentlig mens barnet satt i setet. FOR ETT STYR DETTE ER! Akta Graco sine seler er bare ett virrvarr syns jeg. Det så greit ut uten passasjer, men med ett barn som muligens får vridd en sele og ikke sitter helt rolig når man skal feste, så er jo dette ett prosjekt! Jeg håper dette er noe jeg venner meg til. Jeg tror jeg allerede begynner å hate stolen! Brukte flere minutter imorges da vi skulle avgårde. Irriterende, både for meg og barnet som sitter der og blir utålmodig. Er det en hemmelighet eller triks noen vet om for å få til dette raskt? Jeg begynner å ønske at jeg hadde kjøpt Britaxen.

I tilllegg lurer jeg på om barnet satt bedre i Akta gracon fordi den er fra 0-25 kg. Britax er fra 9-25 kg. Siden vi er akkurat i overgangen er barnet lite i forhold til hvor lenge setet skal brukes, om dere skjønner. Jeg liker egentlig ikke seter som skal vare så lenge. Jeg mener hver alder har sine behov. Jeg syns det er helt greit å gå igjennom 3 seter fra fødsel til skolealder. I begynnelsen ligger de jo bare, så rundt året blir de mer aktive og vil se mer og etter det kommer perioden der de er barn og ikke babyer: de sitter i bilen og får med seg alt, sover sjeldent og vil gjerne få med seg det vi voksne får med oss - eller holde på med egne leker/spill i baksetet.

Når det er sagt så syns jeg vel at Akta Graco Cosmic Comfort S passer for aldersgruppen jeg er ute etter. Selv om den er godkjent fra 0 kg (fra 4 mnd står det i reklamer), syns jeg ikke den er tilpasset så små. Men mulig det er fra spesielt stor 4 mnd gamle babyer. Det jeg lurer på er om barnet mitt ville passet bedre i Britaxen om ett par måneder.

Gjort er gjort og kjøpt er kjøpt. Setet er nydelig og det er litt dumt at jeg overanalyserer alt, men kjøp av bilstol er viktig! Selv om jeg trodde jeg hadde sjekket alt som burde sjekkes, var det noe jeg missa - altså bilbeltefestene.

hererjeg er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.