Sv: Hjelp meg å definere familievold
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Problemet blir da til slutt en sak om troverdighet. Og der taper de voldsutsatte hver eneste gang fordi de hevder at noe galt har skjedd og ikke kan bevise det.
Dermed er alle unntak, ordninger og lovnader til familievoldsofre verdiløse langt på vei - siden de aldri trer i kraft. Ofrene får ikke bruke dem.
Jeg syns ikke vi skal si oss fornøyd med at det er slik. Det må kunne gå an å lage en definisjonsordning som sier at når det er sånn og sånn så er det familievold og faller innunder de ordningene som gjelder da.
Det er absolutt ikke enkelt dette, jeg ser det. Og at det hele skal bunne ut i en sak som lyger og hvem som ikke lyger gjør jo ting veldig vanskelig. Men det må da være noen som har kompetanse på dette området? Og som klarer å avgjøre hvem av partene som lyger?
Opprinnelig lagt inn av carolin, her.
Barnehage/skole har ikke kompetanse til å gjenkjenne signalene som tyder på at barn blir utsatt for vold. Jeg vet det er en kompetanseheving på gang nå som der dette skal bli et eget fag på høyskolenivå så det er jo veldig lovende. Men per i dag så blir disse barna sendt til ppt for utredning av ADHD og andre adferdsvansker. Barn som opplever vold blir ofte utagerende eller veldig innesluttet og har veldig mange fellestrekk med kjente diagnoser som ADHD.
Kanskje PPT kontoret bør ha mer veiledning og utdannelse i hvordan de kan oppdage familievold da? Hvis mange av disse barna blir utredet for ADHD etc, så bure jo en fagperson kunne avdekke den egentlige årsaken til barnets atferd og ikke bare føye det inn under en allerede så omdiskutert diagnose? (ikke missforstå her. ADHD er en riktig diagnose for mange.)
|