Går alt til helvete?
Etter en liten utblåsning i en annen tråd:
Er jeg den eneste i kongeriket som er pissnervøs for at økonomien skal gp skikkelig til helvede? Altså, ikke bare bittelitt til helvede, som i finanskrisen, men helt, fullstendig ad undas?
Omtrent samtlige land i den vestlige verden durer og går på enorme summer med lånte penger. Stort sett så er det vel Kina og Russland som er kreditorer, tror jeg? Og noen arabere, kanskje? Fine greier. Putin som torpedo - snasent.
Nå kom euro-redningspakken og straks var alle glade, og jeg er bare forvirret. Altså, er ikke dette litt som når gjeldsslaver med lassevis med kredittkortgjeld blir happysnappy fordi de har fått et forbrukslån stort nok til å dekke alle regninger, og nå er alt fint og flott?
Til og med Norge, med en diger pengekran som står og pumper penger ute i Nordsjøen (og som går TOM på et tidspunkt, mind you), bruker LANGT mer penger enn vi tjener om dagen. I stedet for å lasse penger på sparegrisen så har vi funnet frem hammeren og knust den.
For gud forby at vi må lempe på luksusordninger som sinnsykt luksuriøse pensjonsordninger og den slags. Da kan jo Jensemann få streik rett før valget og det vil man IKKE ha. 
Altså, samfunnsøkonomi er ikke mitt fag, akkurat, og jeg er ellers kjent for mine dommedagsprofetier, så kan noen vennligst fortelle meg at jeg tar feil, at vi slett ikke kommer til å ende som underbruk og råvareleverandør til Kina og Russland og at verden står til påske?