Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-10, 23:46   #17
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor ille ER det egentlig med pølser?

Jeg skjønner at det er deilig å vite at han er mett og får det han trenger og at ingen går sulten til sengs eller våkner på natta og er sulten.

Men seriøst, 2åringer dør ikke av sult altså. Derimot har jeg erfaring med at 2åringer plutselig blir veldig småspiste, og velger da å spise det de liker aller best. Vi har en jente på 3,5 år og hun hadde en sånn periode fra hun var 1,5 til nesten 3 tenker jeg. Spiste veldig lite middag (jeg sørget som regel for at det var en ting hun likte til middag, og la på litt av alt på tallerknen men hadde ikke noe mas om å måtte spise opp og ikke en gang smake på alt). Bare 1-2 pålegg (i perioder), og favorittmaten var biola og yoghurt. Ofte spiste hun nesten ikke middag og nesten ikke kvelds før hun skulle legge seg. Og ikke vet jeg hva hun spiste i barnehagen (satset på at det var en del). Ble litt lei av å lage ting hun ikke ville ha osv, men tenkte at det går seg sikkert til, hun dør vel ikke heller.

Etter at hun fyllte 3 er hun blitt helt annerledes i matveien. Nå spiser hun godt til alle måltider, er flinkere til å smake på ting, spiser opp den maten hun har forsynt seg med selv osv. Hun kan gjerne spise en skive til kveldsmat 1 time etter middagen.

Broren derimot, er 2 år nå, og selv om han var en svær plugg som baby og var en racer på både både pupp, brød og middagsglass går det nå tregt med maten. Nå er han akkurat på samme måten som søsteren var for et år siden. Vi styrer ikke med det. Han får litt av alt på tallerkenen, spiser han saus så spiser han det. Av og til spiser han verken middag eller kvelds (men da vet vi at han i allefall spiser frokost dagen etter...). Vi kjører ikke på med kjeks og tullemat for å vite at han i allefall spiser noe (for sånt spiser han garantert), men det hender han får en is eller noe selv om han ikke spiser andre ting. Det er en litt kjedelig periode og det blir en del kasting av mat for han må jo få tilbudet i allefall - men denne gangen er jeg i allefall helt trygg på at det går over.

Jeg ville ikke gitt pølser mer enn 1 gang i uka maks. Men jeg ville laget favorittmaten hans en gang i mellom (kanskje en gang i uka det også), og ellers ville jeg bare prøvd å variere mellom ulike typer mat og ulike grønnsaker. Jeg syns det høres ut som at gutten din spiser helt flott jeg, og at du ikke trenger å bekymre deg for dette.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:12.