Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kan medisinsk behandling bli "for dyr"?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-10, 21:08   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan medisinsk behandling bli "for dyr"?

Leste denne i Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/helse/article3680095.ece

Helsedirektøren sier at flere i framtiden vil oppleve å få "nei" til videre behandling. Behandling som kan være livsforlengede og feks gi kreftpasienter et halvt år lengre, eller forsinke utviklingen av MS. Han sier vi må forberede oss på at vi ikke kan holde liv i mennesker for en hver pris lengre. Hva mener vi om det?

Jeg kjenner jeg blir dels skremt av tankegagen, men dels innser at det faktisk er en realitet vi må forholde oss til. Og veldig takknemlig for at det ikke er jeg som må være den som tar avgjørelser gitt.

Og så betyr jo det at vi vil få ett klasseskille i helsevesenet. For tilbudet vil jo fremdeles være der - for de som har råd til å betale selv vil jeg anta.

Og så frykter jeg at det kan få konsekvenser for videre forskning på livsforlengende og livreddende behandling? Hvis det ikke blir noe en gang et rikt land som Norge ser seg råd til å bruke? På den andre siden kan det kanskje sende signaler ut til "levrandørene" om å holde prisene nede?

Her i USA er jo sykehusbehandling helt hinsides dyrt, på grunn av forsikringsordningen. Far til en kompis har svidd av to millioner dollar på to mnd på sykehus. Det blir fort penger av det når en paracet koster 60 dollar. En normal fødsel gir 6000 dollar i egenandel. Å undersøke en unge som har ramlet ned av et klarterstativ (røntgen av hjerne og kropp) kostert 12 000 dollar. Uten innleggelse.

Sånne ting får meg til å tro at det er mye å spare på kostnadssiden, og at det å si at behandling er for dyrt, kanskje kan være med på å presse ned prisene?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:35.