Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Fonter/skrift/farge

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-10, 15:56   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fonter/skrift/farge

Opprinnelig lagt inn av Stekira, her.

Det er ikke skriften jeg leser men innholdet.

Nettopp! Og hvis man holder seg til "alminnelig" utforming - vanlig font, alminnelig tegnsetting, standard form på innlegget - får man minimal oppmerksomhet på formen, og kan få all oppmerksomheten på innlegget, der den hører hjemme. Skal man bryte med det som oppfattes som "standard" - enten det nå er rettskrivning eller fontvalg - så bør det være av en bevisst grunn, fordi man ønsker å gi et bestemt inntrykk, og da bør man også være klar over at dette vil gjøre at leseren legger merke til bruddet med standard, og være forberedt på det.

Syns fremdeles det er rart at "alle" syns det er slitsomt med alle andre fonter enn verdana.

Verdana er en grei og lettlest font, men likevel tror jeg heller det mest dreier seg om at det er penest og minst slitsomt med et helhetlig visuelt inntrykk. Det er penere når alle innleggene er i samme font, som er valgt i sammenheng med resten av designet på forumet - litt som at det (nesten alltid) er penest når alle avsnittene i en avis eller bok er trykket i samme font.

Derimot så syns jeg det burde stå klart og tydelig i forumreglene, slik at nye medlemmer skal slippe å få så mye pepper for å skrive med fet eller annen font fordi dem ikke vet det.

Dette er ett av flere områder der vi bare kan si at "sånn er det her". Jeg er enig i med deg i at man bør kunne si fra på en hyggelig måte, særlig overfor nykommere - og hvis noen har vært direkte ufine, er det helt greit å innrapportere eller si fra på annen måte - men generelt så er det sånn på FP at brukerne sier tydelig fra om det de mener, og vi putter ikke inn alle slike ting i forumreglene, for vi vil at reglene skal være tydelige og enkle. Og så skal det jo også være lov å gjøre noe annet enn det majoriteten gjør og mener, så det er også en grunn til at vi ikke vil legge inn i reglene at man "skal" følge f.eks. flertallets oppfatning når det gjelder skrift og farger.

Det er mange som blir litt overrasket eller overveldet over å få tydelige tilbakemeldinger og også tydelig kritikk når de kommer inn på FP. Noen synes forumtonen er i overkant krass, men jeg tror de fleste oppdager, når de venner seg til den, at den er hyggeligere og mer inkluderende enn de trodde først. Og så finner man kanskje også ut at det er mange ulike oppfatninger om ting, det er ikke sånn at "alle" mener det samme om alt mulig. Jeg håper du finner deg til rette.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:41.