Dere som har greie på landbruk og sauer og sånt ...
... spør for min gode venninne og nabo her.
Hvis en saueflokk (10 stykker) gjentatte ganger bryter seg gjennom gjerdet til en som har hester, kommer seg inn i stallen, spiser opp vitaminer og betfor for flere hundre kroner - har saueeier noe som helst erstatningsansvar?
Disse sauene er noen stabeist, dette har gjentatt seg mange, mange ganger i sommer. Min venninne jager sauene ut, fikser gjerdet - og vips, etter noen timer er sauene på plass igjen. For- og vitaminspisingen har ikke skjedd hver gang (to-tre ganger), men de har virkelig ødelagt gjerdet mange ganger og dette begynner for alvor å koste min venninne tid, penger og irritasjon. Saueeier ble oppringt da det hadde skjedd et par ganger, men mente det var min venninnes ansvar å holde gjerdet i orden. Men det gjør hun jo - ikke ante jeg at sauer var så sterke, men de bare bryter seg inn. I tillegg bæsjer de overalt og spiser på saltsteinene til hestene som ligger på bakken.
Nå er noen av sauene tatt inn, men ikke alle - og senest for en time siden jaget jeg dem av eiendommen.
Har ikke saueeier noe ansvar her? 
When tomorrow comes
|