Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-10, 20:53   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)

Jeg mente egentlig å diskutere det da avisene var fulle av giiiiidameienoppslag fordi det ser ut til at norske soldater altså skriker og hyler og tøffer seg opp i krig. At de sier at motstanderne skal tas og sånn.
Men så kokte det bort. Nå er imidlertid saken ristet nytt liv i:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10025080

Dermed kan jeg spørre:
Hva i alle dager ser man for seg at krig egentlig er for noe rart? Ser man for seg at norske soldater går ut i ørkenen, grepet av stundens alvor, respekt for lokale tradisjoner og i sympati med at lokalbefolkningen kanskje ikke er klare for et møte med norsk kulturutveksling før de forsøker å overtale fienden til å gi seg gjennom å motivere til endring - og deretter til slutt gir opp og skyter - men i sorg?

Hallo?

Krig er døde folk. Blod. Innvoller. Smerte og tapte barn, både små og store.

Og om man skal ha en norsk ungdom til å fortsette å skyte for å drepe uten å blunke så må man faktisk bryte ned denne ungdommens oppfatning av rett og galt og det hele til det nivå hvor han skyter for å drepe på ordre. Man må innse at våre sønner da altså blir folk som skriker død over fiendene sine og får hodene sine vrengt til å føle at de deltar i et videospill hvor de som dør ikke er mennesker på samme måte som de selv med forelskelse, mørkeredsel og kjærlighet til sjokolade.

Det er sånn krig er.

Ja - jeg sparker sikkert inn åpne dører, men jeg er nå sånn. Jeg tror ikke en sak er klar til å lukkes før jeg har sagt hva jeg mener om den.

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:34.