Sv: Barnebøker uten bilder
Jeg synes så mange sier det samme som deg, Tjorven. At de gjerne vil ha barna over på "tyngre" litteratur tidlig. Jeg tror det er helt unødvendig. Så lenge barnet liker å bli lest for så kommer det av seg selv. Jeg er stor tilhenger av å jobbe med barnets leseglede, og det tror jeg man gjør best ved å la de ta det i sitt eget tempo, uten krav. Sønnen min (5 år) har lest begge Doktor Proktor-bøkene, mange av Roald Dahl osv, og tåler ganske avansert litteratur. Men plutselig får han perioder hvor han vil ha Albert Åberg og Nysgjerrige Nils igjen, og da får han det. Jeg synes det er viktig å la barna få legge listen lavt noen ganger også. (Jeg vet det er dødsirriterende å få slike svar, og man får lyst til å svare at man selvfølgelig skjønner det av seg selv og sånt. Men jeg må bare si det, det er en av mine kjepphester. )
That said - jeg synes Rampete Robin er geniale bøker. Korte kapitler, avsluttende historier. Helt greie for barna å forstå uten bilder. Og Dustefjerten. Vi ler og ler av de bøkene, og det er ikke noe problem å følge de historiene uten bilder. (Jeg oversetter dog til bokmål, vestkantgutten min skjønner ikke nynorsk. )
|