Sv: Pynte til jul ...
Hvordan gjør dere med vasking og sånt, da? Jeg ser for meg det kaoset jeg ville måttet leve i om jeg skulle begynt å pynte 1. desember, samtidig som jeg begynte på nedvasken. Det er visst kaotisk nok. 
Hos meg er jula omtrent sånn. 1. desember begynner ting å forsvinne fra alle rom. Gulvtepper, gardiner, puter osv. Det går ganske gradvis, men ca en uke før jul er alt borte.
Alt vaskes, fra loft til kjeller, det bakes, brygges, syltes og lages juledekorasjoner. Julegaver og julemat kjøpes inn. Forventingene stiger til uante høyder i løpet av denne tiden, hemmelighetsskremmerier, leting etter lure julegavegjemmesteder og hvisking i krokene er vanlige sysler. Det lukter grønnsåpe og julekaker og alt er kaos.
Hønsejulaften har jeg som regel alt under kontroll og svartejulaften kommer gardiner, duker, puter og ting frem igjen (for det meste i juleversjon), vi setter klar fakler ute, ved bæres inn til alle rom og julepynten blir høytidelig båret ned fra loftet om kvelden og står klar til lillejulaften. Julegranen får fot på og blir satt i gangen.
Lillejulaftens morgen er utrolig deilig. Det dufter gran og grønnsåpe og ikke lenge etter at jeg har stått opp dufter det risgrøt også. Grøten blir spist som formiddagsmat og den koker jo seg selv mens jeg pynter. Jeg har et nært og personlig forhold til julepynten min ( ) og alt har sin faste plass, pynt fra omtrent åtte store plastkasser blir satt frem i bedagelig tempo på omtrent to timer, tenker jeg. Bare kos.
Om kvelden har vi alltid spekemat med alt mulig godt og etter det pynter jeg treet. Det er min helt egne og ufravikelige juletradisjon å gjøre dette sent på kvelden, når alle har lagt seg. Det er i denne stunden jeg tenker på året som har gått, litt ettertanke stille nattetimer er viktig. Og hver eneste lillejuleaftensnatt spiller de denne på radioen, da er det virkelig jul!
|