Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Det er sant, det er jo tross alt de samme menneskene vi snakker om, egentlig. Studenter begynner i arbeidslivet og alle må vi fylle ut selvangivelse. Folk klager dessuten gjerne over skattenivå også, uten å nok en gang _se_ hvor ekstremt heldige vi er som lever under norske forhold - totalt sett.
Da er vi nok mer på nett, ja.
Men selv om dette kanskje nå for tiden synliggjøres mest gjennom media i forhold til uføre, tror jeg man må trå varsomt om man trekker raske konklusjoner om at man derfor må "stramme opp folk" via støtteordninger der. For da rammer man jo også folk som kan være syke alle andre steder enn i moralen sin.
Det er nok det jeg reagerer så veldig på. Og jeg får frysninger og skumle assosiasjoner når man kobler menneskesyn med politisk agenda. I tillegg får jeg tanker om at positivitetstyranniet har gjennomsyret litt for mye.
Sitat:
I den positive tenkningens verden er alle utfordringer innvendte og kan overvinnes gjennom en viljesanstrengelse.
(blogg)
Jeg er ikke bare bekymret for hvordan dette menneskesynet eventuelt skal ramme meg og mine. Jeg er aller mest bekymret for at mine barn skal adoptere det menneskesynet. At medmenneskeligheten vår får et skudd for baugen.
Slik jeg ser det er mentaliteten vi snakker om generelt nå og det menneskesynet jeg frykter er i ferd med å utvikle seg, egentlig to sider av samme sak. Begge deler virker litt for kynisk etter min smak. Men så er det dette med å dra alle over en kam, da. (Eller hvordan uttrykket går.) Jeg har full forståelse for at noen velger å ikke jobbe i studietiden, eller velger å bare jobbe litt. Studenter skal jo tross alt først og fremst studere. Andre har jeg kanskje litt mindre forståelse for. Det er muligens når usolidariske holdninger blir styrende for valgene (til de som har valgmuligheter!) at jeg ikke er helt komfortabel. Men dette tror jeg løses dårlig med kutt. Folk som vil utnytte noe vil utnytte det de kan. Også de nedkuttede løsningene. Så hva skal vi gjøre da? Bare fortsette å sable ned velferdsordninger?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|