Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?
Julen ringes inn julaften klokken fem, og da er det naturlig å spise middag da.
I min barndom hadde vi ikke tid før heller. Vi sto opp, så litt tv og spiste lang, deilig frokost, og så ferdig tre nøtter til askepott, så reiste vi til mormor og morfar. Derette hjem, sette på potetene og opp til farmor og farfar. (de bodde i nabohuset, så mamma og pappa dro hjem og ordnet poteter og middag, mens vi gikk opp til dem, så kom mamma og pappa etter.) Så var det hjem, skifte på oss, dekke bordet, og maten på bordet til klokka fem, mens vi hørte kirkeklokkene ringe jula inn på nrk 1, fra hele landet.
Nå er det bare farmor igjen av besteforeldrene våre, så da har vi bedre tid formiddagen, for gravstedene tar vi dagen før, men med små unger i neste generasjon er det nok å fylle dagen med likevel.
Men vi venter ikke lenge etter middag med å fortsette da (svigers har tradisjon for først å glo tv hele formiddagen, de har ingen å besøke, og deretter lese tegneserier og glo tv til sent på kveld før det er tid for juletregang, den kortet vi inn på i år for Knerten.... vi begynner ikke å gå rundt treet klokka ni-ti når vi har en toåring, så vi fikk organisert juletregang klokka sju. Sent nok... nissen kom når vi ikke kunne flere sanger, og så var han likevel ikke i seng før klokka var ti eller noe sånn... kjempefornøyd gutt da, det skal sies...)
Men å begynne julefeiringa klokka tre, all den tid mange jobber til i alle fall 12, og jula ikke ringes inn før klokka 17, virker litt feil i mitt hode i alle fall. så jeg forstår hvorfor folk flest spiser middag klokka 17. (Her ble den vel nesten 17.30 før alt var klart i år, så det ble ikke lenge å vente etter mat før juletregang klokka 19)