Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-11, 22:24   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Sitat:

Min hypotese er at uttrykket vaskeengel bidrar til å underkommunisere maktforskjellen i at noen tjener så mye mer enn andre at det lønner seg for dem å ansette noen til å vaske i huset sitt mens de selv er på en annen jobb. Bruk av vaskehjelp er nok fortsatt forbundet med et visst kulturelt ubehag i Norge, kanskje som en kombinert følge av likhetsideologien i sosialdemokratiet og den tradisjonelle forståelsen (i allefall i andre halvdel av forrige århundre) av husvask som noe en god husmor gjør selv.

Jeg mener du har noen skikkelig bristende forutsetninger, Heilo. For det første, at det er skambelagt å kjøpe en tjeneste som å vaske huset sitt. Det tror jeg ikke de fleste av oss har. Kanskje eventuelt overfor staten, hvis man bedriver skatteundragelse, men ikke fordi man kjøper en tjeneste.

Det handler heller ikke om at man tjener bedre på jobb selv enn vaskehjelpen. De færreste av oss har en slik jobb at man kan velge at i dag, onsdag, jobber jeg fire timer mindre og vasker huset i stedet, for det er billigere enn å betale noen for det. De fleste av oss har faste arbeidstider og må forholde oss til det. Vi betaler for et arbeid som vi ellers måtte bruke fritiden vår på. Skulle det være noe nedlatende i at jeg betaler noen for å vaske og farge håret mitt, fordi jeg tjener bedre enn ham/henne? Mener du tilsvarende at jeg betaler en PT for å dra den late rumpen min opp av sofaen, fordi jeg tjener så mye og han så lite at han gjør alt for penger?

Og der er du over på den siste, viktigste sviktende forutsetningen. Du sier implisitt at å vaske hus er skikkelig ikke-kompetansekrevende, og noe noen bare velger fordi de ikke har noe annet valg; aka maktmisbruk. Jeg mener det er helt feil. Jeg har hatt to vaskehjelper, og de er begge helprofesjonelle. De er mye dyktigere og mer effektive enn meg, de jobber mye og tjener rimelig bra. Jeg har helt sikkert bedre timepris enn dem, og det kan godt hende de egentlig ville vært rakettforskere hvis ikke livet gikk dem i mot, men jeg tror først og fremst at de vasker fordi de synes det er en grei måte å tjene til livets opphold på, gitt deres livssituasjon. Og de har definitivt yrkesstolthet, den ene eier og driver også et firma innen renhold.

Jeg tror, som Polyanna, at folk eventuelt kaller vaskehjelpen, frisøren, fysiotereapeuten eller legen sin en engel fordi at de føler at verdien av tjenesten deres er så høy, ikke som en pseudorettferdiggjøring. Jeg bruker aldri ordet selv, men jeg synes ikke det er verken nedlatende eller uverdig.

Jeg kan til gjengjeld kalle PT-en min for djevel. H*n tar det rimelig greit.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:14.