Jeg trenger hjelp med stuebelysning!
Lyssetting er så vanskelig!
Vi har en relativt stor, rektangulær stue, som er delt inn i spisestuedel, og i salongdel med lekekrok. Til nå har vi hatt en taklampe over spisestuebordet (hengede glasskuppel fra IKEA), en hvit lampe over salongbordet, og to Knappalamper i hvert sitt hjørne på TV-veggen.
Problemet er at ingen av lampene egentlig gir godt nok lys. Mannen mener at spotter i taket mellom de to stuedelene er det eneste som kan redde oss, og jeg virkelig hater spotter som pesten. Lampa over salongbordet er i ferd med å gå føyken, og siden det er så lavt under taket funker det egentlig dårlig med en hengende lampe der. Det gir også et rotete inntrykk.
Etter å ha sniktittet inn i diverse stuer, ser jeg at mange ikke har hengende lampe på stua, men heller diverse stålamper og bordlamper her og der.
Utfordringene våre er:
- Hengende lampe over spisestuebordet som gir nok lys og ser pent ut, både når bordet er slått sammen til 190 cm (til daglig) og 3 m (til fest).
- Generelt lys i salongdelen, som er godt nok til å hekle, lese og leke i.
- At lyset ikke blir flatt.
- At det ikke blir så mange lamper at det blir (enda mer) rotete.
I tillegg skal vi gjøre om på stua til sommeren,så jeg vil helst ikke lage masse hull i taket, og henge opp lamper osm bare må flyttes allikevel.
Kan dere gi meg inspirasjon, tips og råd?
Stuen er ganske sekstitalls, med mye teak.