Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Spellemannsprisen, Sundfør og Bare Egil

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-11, 23:18   #23
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Spellemannsprisen, Sundfør og Bare Egil

Jeg har grublet mye på denne, og jo mer jeg grubler jo mer uenig er jeg med Sundfør. Jeg var på en konferanse i tyskland i forrige uke, hvor temaet var musikk og kjønn, så debatten er aktuell for meg på mange plan.

Jeg er jo enig i mye av det hun sier, men ikke konklusjonen.
Vi kan godt slå sammen kategoriene, men det er ,ca 300% flere menn som er soloartister, så det fører bare til en ytterligere marginalisering av kvinnene.

Problemet i andre deler av musikklivet er at man ofte ser at det er kun kvinnen som blir "kjønnet", mens mennene slipper merkelapp. Altså: Robert Schumann er komponist, Clara Schumann er kvinnelig komponist. I spellemannsammenhengen er det jo ikke kvinnelig mot normalt, men kvinnelig mot mannlig - det er mye mer ok.

Dessuten blir det jo en pris mindre, og det er jo bare kjedelig Å sjangerinndele enda mer er så godt som umulig å gjøre på en fornuftig måte - det er ganske merkelig i enkelte kategorier allerede sånn det er i dag (i forhold til hvilke plater som blir påmeldt i hvilke kategorier. Det er jo veldig i tiden at all musikk skal være genreoverskidendre- flott, flott, men vanskelig å kategorisere logisk nok )

Egil - han er bare hysterisk morsom, ferdig med det

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:02.