Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hund: drikker litt mye, ja?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-11, 20:38   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hund: drikker litt mye, ja?

Ja, altså, hunden vår, en 7,5 år gammel pinchertispe har cushings, og vi vet at et av symptomene er at de drikker mye.

Men hun hadde jo dette da hun kom til oss i sommer antar vi (fikk diagnosen en måned eller to etter vi overtok henne fra svigerfar, hun var testet negativt året før da...) så hun har jo liksom alltid drukket sånn...

Mine foreldre, og min bror, reagerer når de er her, at hun drikker mye. Da sammenlignet med andre hunder de kjenner, og særdeleshet min brors hund, som egentlig bare trenger vann etter tur og ved foring. Vår hund har, slik jeg trodde var vanlig, alltid vann tilgjengelig, 24 timer i døgnet.

Hun medisineres for sykdommen sin, men i forbindelse med doseregulering og sjekk av symptomer, er vi bedt om å registrere vanninntaket hennes. Så vi målte hva hun fikk fra i går morges, og hva som ble slått ut i dag tidlig.

Hun hadde en rolig dag, bare ut for å tisse i hagen på morgenen, og en kort tissetur på kvelden, det småregnet og hun fordrar ikke det (kort pels, og for tiden i praksis mye bar hud, for hun har, igjen som en følge av sykdommen, mistet veldig mye pels), pluss at altså "latskap" er en del av denne sykdommen, så hun synes ikke tur egentlig er noen nødvendighet denne jenta her... Hun får tørrfor morgen og ettermiddag.

Og hun drakk 1,9 liter vann.

Litt googling tilsier at mange hunder ikke drikker mer enn 0,5-1 liter. mer til de store selvsagt, men dette er en mellomstor hund, litt over idealvekt, 17 kg. Jeg leste at mer enn 0,9 dl pr kg i døgnet er "mye". Det blir for henne ca 1,5 liter det. Og hun hadde altså ikke vært på en times tur i sommervarmen så hun trengte påfyll etter, hun lå stort sett og sov på et teppe (Jeg var hjemme med febersyk gutt, så jeg observerte henne, men lot bevisst være å etterfylle vann så lenge der var, for ikke å gi henne unormalt stimuli i form av "fristende, ferskt vann" hun ikke normalt ville fått når vi var på jobb.) Hun drakk altså nesten en liter på den tiden mannen var på jobb, og like mye til på kvelden, evt litt i natt? (tror hun stort sett sover om natta, men har tilgjengelig vann)

Vi skal observere igjen etter økt dose, men apoteket får ikke inn pillene før på tirsdag (de fikk resepten med beskjed om å bestille på torsdag, men det tar to dager, ikke medregnet helg, og åpenbart kom den etter at torsdagens bestilling var gått da?)

Skal til dyrelegen om 4 uker og ta kontrollblodprøve og vurdere kliniske symptomer, men jeg må jo si at jeg synes 1,9 liter var en del...

Og i bakhodet surrer at hun egentlig ikke er nevneverdig symptomfri, pelsløs, tørst og "lite turlyst", infeksjoner i et kne og i huden. (Fikk en antibiotikakur på 2 piller daglig i 16 dager som tok knekken på det, da.) Det hjalp jo litt på turlysten i alle fall, haltende hunder går ikke lenger enn de må... Og altså det faktum at 80% blir "friske" av medisinen (Hermetegn, for de må gå på den resten av livet, det er ikke en kur) 80% er mange det. DE fleste. Men 20% er en av fem...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:20.