Sv: ADHD og kosthold
Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.
Hadde jeg hatt ADHD, uro eller annen påfallende atferd når jeg var liten ville jeg vært svært glad om mine foreldre hadde tatt ansvar, satt seg inn i en slik diett eller endret kosthold og servert meg maten de trodde var best for meg.
Ikke bare latt meg (barnet) få det jeg likte aller best for å unngå konflikter ved måltidene.
Det handler ikke om konflikter ved matbordet. Det handler om at dietter er omdiskutert og resultatene av forsjellige studier ang dietter spriker veldig. Fra ingen bedring til stor bedring. Jeg for min del ønsker mer forskning, tydligere resultater og ikke minst at man er sikker på at man får en bedring av sykdommen før jeg setter i gang en så altomfattende forandring som disse ekstreme diettene krever.
Vi har en del erfaring med ADHD og autisme. For meg og minstepropellen som har ADHD kunne det vært spennende å prøve en diett. For å se om det har en effekt. Per i dag har jeg ikke overskudd og ork til å gå i gang med noe så omfattende. Ut fra det jeg har lest er det en del som ikke har noen effekt av dietter, andre har noe effekt og noen har kjempegod effekt. Det er ikke bare solskinnhistorier som finnes.
I forhold til storpropellen skulle jeg gjerne ha prøvd diett for å se om det har noen effekt. Det lar seg ikke gjennomføre. For han har store spisevansker og er ekstremt særspist. Hvis jeg skal gjøre det må han legges inn på sykehus, han må da få sondeernæring og muligens knapp også. Å gjennomføre en diett får jeg ikke støtte fra hverken lege eller sykehus på å gjøre.