Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

No-knead-bread

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-11, 20:33   #1
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

No-knead-bread

Det var mange oppskrifter på latmannsbrød her om dagen, men dette fortjener en egen tråd. Jeg har bakt brød to dager på rad nå, stort sett etter denne fremgangsmåten. Og det blir så godt! Siden jeg ville ha et litt grovt brød brukte jeg oppskriften hentet herfra.

5 dl hvetemel
1,5 dl rugmel (jeg brukte sammalt grovt)
1 1/2 ts salt
3 dl kaldt vann
5 g fersk gjær eller 1/4 ts tørrgjær

Gjær løses i vann og alt blandes raskt sammen. Dekk med plast og la stå til heving på benken i ca 18-20 timer. Deigen kan gjerne brettes noen ganger i løpet av hevetiden dersom det passer seg sånn. Dypp fingrene i vann, trekk ut litt av deigen og brett den over - gjør det samme hele veien rundt.

Spa deigen ut av bollen og oppå et papir eller håndkle godt strødd med mel (gjerne grovt). Strekk og brett deigen noen ganger og la ligge tildekket til siste heving (ca 2 timer).

Varm ovnen til 250 grader. La en jerngryte (24 cm diameter) stå i ovnen mens den varmes. Slipp deigen oppi den varme gryta, stek med lokk i 30 minutter, deretter 15 minutter på 220 grader uten lokk. Avkjøl på rist.

Dette tar altså lang tid, men samtidig er det veldig lite arbeid, og det blir lite oppvask. Og brødet blir veldig luftig, med deilig skorpe.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:29.