Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oppfordre jenter til å velge realfag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-11, 16:18   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?

Det som er litt problematisk er at de må velge retningen de skal gå allerede som 15-16-åringer. Det er langt fra alle som har klare meninger om hva de vil bli på det tidspunktet. Andre igjen tror de vet hva de vil men vokser fra det i løpet av de neste par-tre årene.

Min eldste er nå 15 og har ett år igjen på ungdomsskolen. Han har styrken sin i realfag og både vi foreldrene og læreren (som forøvrig også er mattelærer) er skjønt enige om at han burde satse videre på realfag. Får vi viljen vår ender han opp på NTNU om noen år, no pressure.

Heldigvis (får jeg vel si) er sønnen min enig i at det er veien han vil gå, og som mamma er jeg veldig glad for at han interesserer seg for de fagene han er sterkest i.
Men om han ender opp i Trondheim eller velger å gå andre veier gjenstår jo å se. Han har snakket litt om å ta ingeniørutdannelse i forsvaret også. Vi får se.

Det er veldig mye mer åpent i forhold til hva yngste til slutt lander på. Han blir 9 til høsten og vil bli alt fra lege til selger. Personligheten hans kunne nok passet som lege, men foreløpig er jeg usikker på om han har drivkraften som trengs i forhold til utdannelsen. Han har heldigvis noen år å modnes på enda.
Det som er klart er at han har ikke like tydelig sterk i realfag som storebroren allerede var på den alderen, men han er liten enda og mye kan skje.

Og som mamma syns jeg min oppgave er å gi de selvtillit og legge tilrette for at de kan få bli akkurat det de ønsker selv. Og informere om hva som må til for å oppnå drømmen. Det er greit at de vet om studiekrav, poengkrav osv.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:50.