Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Hvis konfirmasjon hadde vært et livssynsvalg hadde jeg vært enig i at alderen burde vært høyere. Siden konfirmasjon ikke er et trosvalg synes jeg det er greit å ha alderen der den er. Konfirmasjon er et kurs, ikke særlig annet. Når man har fått et kurs er man bedre rustet til å ta et valg, men valget kan man ta når som helst i livet.
Det er noen som velger kirkens konfirmasjonsundervisning uten å delta i forbønnshandlingen og uten å melde seg inn. Det er også mange som konfirmeres borgerlig uten å melde seg ut av kirken.
Jeg synes det blir litt overdrevent å si at en 15 åring ikke er i stand til å ta et valg av hvilken undervisning han eller hun skal følge. Når man er 15 passerer man religiøs myndighetsalder. Hvis man mener at man ikke er i stand til å velge konfirmasjon mener man vel også at man må forhøye en religiøs myndighetsalder, noe jeg synes er å innskrenke ungdoms frihet ganske fundamentalt.
Det er sant, du har et godt poeng. Etter at "stadfeste dåpsløfte"-formålet ble fjernet fra konfirmasjonen (og det er faktisk ganske lenge siden) står den i grunn i en særstilling i forhold til de andre seremoniene. Det er jo ikke et sakramente. For de fleste er det vel selve den avsluttende gudstjenesten med forbønn som er selve "konfirmasjonen", og hvis man ikke deltar på den blir man (i det minste i gamle tanters øyne) heller ikke konfirmert, og fortjener dermed ikke selskap og presanger . Men om meniheten og presten går i forbønn for en som ikke er kristen har vel egentlig ikke så mye å si. Eller det er kanskje nettopp dem man burde be for . Nattverden etterpå er jo definitivt frivillig :revurderer syn på konfirmasjon:
Takk for et bra innlegg Hattifnatt!