Er dette en ok ide? (konfirmant, bunad, arv)
Jeg og jenta vår kom inn på temaet klær og konfirmasjon i dag, og hun kunne si at hun ønsker seg bunad til konfirmasjonen om to år. Jeg har vært på tanken på dette, og skulle ta det opp med mannen nå når han kommer hjem, for evt å sette i gang en sparekampanje til dette. De koster jo "endel" disse bunadene.
Men, mens vi snakker om dette, så kommer jeg på noe jeg sikkert har fortrengt... Jeg har jo bunad. En bunad som betyr svært mye for meg, da jeg har arvet den etter mamma, og det er hun som har sydd den selv.. Dette gjorde hun da hun var 17 år eller deromkring, og hun er nå 70, så den er jo noen år, og i en fantastisk bra stand. Selv linskjorta er nærmest som ny.
Nå har jeg, helt siden jeg tok over denne bunaden, sagt at den skal datteren min overta etter meg, om jeg får en datter da. Og nå har jeg jo en datter, og det som slår meg er hva pokker gjør jeg med bunaden min da, om hun får ny til konfirmasjonen?? Og en annen ting som jeg helst ikke hverken snakker om eller tenker...passer min til meg om to år??? Bunader krymper jo i skapet hvert år, så mye kan skje på to år...
Så det jeg nå sitter og tenker på, er at hun skal få konfirmere seg i min bunad, med et løfte om at den skal bli hennes. Om den ikke har krympet så mye at jeg ikke kan bruke den etter konfirmasjonen, så bruker vi den begge, og sloss om den om vi begge vil bruke den samtidig. den skal fortsatt være min inntil jeg ikke kan bruke den mer, men den er hennes på en måte lell.
Det var i grunn slik jeg overtok den også, men ikke i konfirmasjonen. Den var trang til mamma, så jeg fikk låne den ved et par anledninger. Hun ga den ikke fra seg, for hun håpet jo på at den ville vokse i skapet hennes, men etterhvert som hun måtte innse at det gjorde den ikke, så gikk den sakte men sikkert over til mitt eie.
Er dette en grei måte å gjøre det på? Det avhenger jo selvfølgelig litt på at hun faktisk vil ha denne da. Vi er jo trøndere, men jeg har Nordlandsbunaden.
And how I got to where I am
|