Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 11:39   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Brodering av bunad - noen som har prøvd?

Neste år må jeg ha ny bunad. Den jeg har er straks alt for stor og siden jeg forventer en del titalls kilo vektnedgang før neste 17. mai også, er det ikke håp om å kunne bruke den gamle lenger. Den kan rett og slett ikke sys inn nok.

Jeg har også tre jenter som skal konfirmeres om noen år (eldste er 9, så det er god tid). Siden vi har tre født med bare 3 års mellomrom, vil det jo bli ganske dyrt med bunader. Jeg har derfor tenkt at jeg skulle lære meg å brodere bunader selv. Jeg kan allerede montere de. Det lærte jeg på et kurs hos Husfliden for 10-12 år siden, og det har jeg også gjort mange ganger etterpå for venner og kjente. Men jeg har aldri brodert en bunad. Jeg har faktisk aldri brodert noe som helst annet enn korsstingsbroderier, men jeg regner meg selv for å være relativt netthendt og innbiller meg at jeg skal klare det.

Det er snakk om enten Grafferbunad eller Gudbrandsdals festbunad. Det er relativt mye brodering på begge deler, men jeg innbiller meg at Grafferdrakten er hakket mer arbeidskrevende. Hvor vanskelig er det egentlig å brodere en bunad? Går det an å få kjøpt "prøvelapper" der jeg kan øve meg/prøve meg?

Jeg har en nabo (og tante) som har brodert for Husfliden i 40 år, så jeg kan sikkert få hjelp om det kniper, men jeg vil helst klare det selv. Og da gjerne til neste 17. mai..... er det gjennomførbart, tror dere?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.