Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hjelp til melkeproteinallergiker

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-11, 18:31   #1
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Hjelp til melkeproteinallergiker

Jeg har en kollega med en sønn på 9 som har fått påvist allergi mot melkeprotein. I første omgang skal han unngå det i 4-6 uker, og så skal det tas nye prøver (eller noe).

Og siden det er så mye kunnskap om og erfaring med dette (også) her inne, tenkte jeg at jeg kunne hjelpe dem med å fremskaffe en liste over melkefrie dagligvarer, alt fra blått smør til kyllingpølser, slik at de slipper å starte helt på null med å leite seg frem i innholdsdeklarasjoner. Jeg har ikke spesielt mye greie på dette selv, så der kommer dere inn: Hvilke typiske dagligvarer (navn, merke, kjennetegn, butikkjede, alt som gjør det enkelt å finne) inneholder ikke melkeprotein?

-------------------
Samleliste:

Stabburet leverpostei (gul boks).
Makrell i tomat.
Møllerens langpanne sjokoladekakemiks.
Møllerens bollemiks.
Mest mulig rene matvarer. Det meste av asiatisk mat er uten melkeprotein.
Bytte ut melk med 7-up i boller og annen gjærbakst
Havre-/soya-/rismelk
Alt fra Gilde Go´og Mager
Leif vidar pølser.
Blå melange, Blå Soft
Oatley vaniljesaus
hattings pitabrød
Rema 1000 sin vaffelmiks
Tofuline is (de har tofuline "kroneis" i enkeltpakker på obs på, isdisken - gå i den boksen nærmest kassa (det er to på langs, også en på enden "mot kassa") og med ryggen til kassa ligger denne isen øverst til venstre i den boksen.
Meny har også melkefri sjokolade i diettutvalget sitt. Går du på helsekosten over er de gode til å hjelpe, og har alt man trenger til å lage hjemmelaget sjokolade. Jeg mener de også har melkefri sjokolade der.
Kokosmelk er veldig god i gryter og spesielt godt i risengrynsgrøt.
www.utenmelk.no har mange tips.
Go og mager-pølsene og jacobs-pølsene
Lollipop (NB: Ikke den i boks) og pæreis
Dronningsjokolade
Maarud potetskruer
Nonstop i brun pose
First price nøttepålegg
Nøtte
Sjokade
Jubelsalami
Serranoskinke
First price karbonader
Freias sjokolafekakemiks
Freias sjokolademuffinsmix
Oboypulver
Alpro soyamelk liker de fleste og den er kalsiumberiket og kjekk å ha i matboksen.
Lerøy fiskeburger

Sist redigert av Mauser : 24-05-11 kl 22:42. Årsak: Lager liste fortløpende
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.