Bursdagskonkurransen
Quoter fra en annen tråd istedetfor å kuppe den siden spørsmålet var om noe helt annet der. Vil høre deres tanker om dette temaet..
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Jeg bør egentlig holde meg unna sånne tråder fordi vi alltid gir minst ( i forhold til FP standar), uansett annledning og jeg kjenner at jeg tenker for mye på dette når vi er bedt bort. At våre gaver "ikke er bra nok" fordi det ikke er brukt nok penger..... 
Du tar opp en ting som virkelig irriterer meg til tider.. at det virker som endel foreldre legger lista så høyt og presset sånn opp at slettes ikkje alle har mulighet til å følge. Og trenger egentlig ungene at ting er målt så veldig opp i en viss sum for at de skal bli glad for det de får? Er det kun "dyre gaver" som blir verdsatt?
Vet det finnes familier rundtom her som rett og slett gruer seg til når barna blir invitert i selskap, og takker nei til invitasjoner "pga sykdom" osv, fordi de rett og slett ikkje har råd til gavene, eller dropper nødvendige ting til familien for å kjøpe gaver sånn at barna ikkje skal falle utenfor... er det slik vi vil at samfunnet skal være?
For kort tid siden hadde mannen en prat med en dame som akkurat hadde leid lokale for bursdagsfeiringen til sønnen, fordi de hadde ikkje plass til alle hjemme hos de. De MÅTTE nemlig invitere hele klassen i bursdag. De hadde dessuten laget godteposer til ungene for 30kr i hver pose. Og iløpet av denne samtalen klagde de over hvor dyrt det var og at de ikkje visste kordan de skulle klare å betale for dette. Mannen svarte at han aldri ville legge lista unødvendig høyt og det er ingenting som heter at en MÅ gjøre det sånn og sånn. Han fikk kontant spørsmål om han VILLE at barnet hans skulle bli en outsider og bli mobba. Så da spør eg dere: er det sånn at hvis en bare ber sine nærmeste venner i barneselskap eller noen barn i gata f.eks - blir barnet isåfall mobbet da? Hvis vi lager grillparty i hagen istedetfor å leie lokale og lage en superdyr fest - blir barnet mobbet? Isåfall er noe veldig galt etter min mening her! Dette barnet det var snakk om var i starten av barneskolen.
Er det "lov" å be f.eks kun guttene i klassen?
Det eneste eg er veldig imot når en ikkje har mulighet til å be hele klassen/avdelingen i barnehagen osv, er å be alle utenom en eller to. Eksludering på den måten er verken noe eg vil lære og oppfordre barnet mitt til, eller noe som er bra for samholdet i klassen/barnehagen...
|