Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Slik kan det gå når man mottar virus ...

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-11, 13:27   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Slik kan det gå når man mottar virus ...

Jeg kom på denne historien nå, og må bare fortelle.

Pappa driver flere firma, og har mange datamaskiner på samme nettverk. Utrolig nok har han vært med å utvikle dataprogram, men han er absolutt ikke god på annet enn de programmene han kan. Explorer er blant annet eneste han kan , å bruke firefox feks, det greier han ikke.

De bruker Outlook på jobb, og pappa åpner alle mail han får. "Det kan jo være noe viktig" Det var vel rundt 30 maskiner koblet i nettverket da dette skjedde.

Jeg stusset på at jeg hadde fått mail fra pappa, det var det første. Det andre var at den var sendt midt på natta. Jeg så fort at dette var virus, og ringte han. Samtalen foreløp ca sånn:

"Hei, har du sendt mail til meg i natt?"
"Hæ? Nei?"
"Ok. Da har du virus!"
"Jeg er da ikke syk!"
"Datavirus pappa, datavirus. Det sender sikkert til alle du har i adresseboka di, og det er stor sjanse for at det sender fra alle adressebøkene til alle datamaskinene som er i nettverket"
Det ble helt, helt stille. Så kom:
"Øh. Æh. Jeg har altså sendt virus til Eurofoto? Og Lindorf? Og politiet?"
"Eh, ja. Du bør ringe en datafyr. Har du en datafyr? Du må da ha en datafyr?"
"Jeg ringer Eurofoto og de først. Så datamann. Jeg må finne en datamann. Herregud"

Det viste seg at det var sendt ut 600 mail med virus. Mesteparten til store firma i både inn og utland.

Nå har han datafyr. Og virusprogram. Og brannmur.
Og åpner aldri mail uten å sjekke hvem det er fra.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:09.