Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne
I går var jeg på sykkeltur med vesla, og vi møtte mange andre foreldre og barn som var ute og syklet. Noen foreldre hadde barn i sykkelsete, noen hadde barn i sykkeltilhenger og mange barn syklet selv. Alle ungene hadde sykkelhjelm, men av ca 15 syklende voksne så vi kun 2 voksne med sykkelhjelm.
Vesla bemerket dette og lurte på om ikke det var like lett for voksne som for barn å skade hodet om en falt eller ble påkjørt? Og om ikke de voksne var redd for hodet sitt?
Jeg sa, som sant er, at voksne som ikke bruker sykkelhjelm er rimelig tankeløse og at det må være vanskelig for disse foreldrene å få ungene sine til å forstå at hjelm er viktig når de ikke bruker sykkelhjelm selv.
Vi har vært en del i båt i sommer og også der ser jeg foreldre som sikrer ungene sine fra topp til tå med redningsvester og fløyter og hva har du, men som ikke sikrer seg selv. Noen har flytevest, noen har en åpen flytevest, noen har tredd armen inn i en flytevest ( ) og veldig, veldig mange er ikke ikledd flytevest i det hele tatt.
Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å ta på seg en sykkelhjelm, kle på seg en flytevest og sikre seg selv mot skader, i verste fall død? For meg er dette det samme som å sikre ungene i bilseter og droppe egen sikkerhetssele. Hva er det med voksne, "smarte" folk som sikrer ungene, men ikke seg selv? Blir hårfrisyren ødelagt? Ser de for tjukk/rar ut i flytevest? Er det flaut? Er det forfengeligheten som styrer sikkerheten? Og hvordan begrunner disse foreldrene viktigheten av sikkerhetsutsyr for barna?
Er det flere som har registrert dette eller er det bare meg? Bruker dere hjelm, flytevest, sikkerhetssele? Og hvorfor evt det ene og ikke det andre?
|