Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Min hund (ventetiden)

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-07, 19:19   #30
Polkadot
Passiv

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hedmark
Polkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populær
Standard

Sv: Min hund (ventetiden)

Jeg har vært litt laid-back med å trene hverdagslydighet med henne, for jeg har hørt at man skal gå sakte fram, ellers kan det hende at hunden får for mye av det gode og svarer med å bli trassig.

Så først for noen dager siden begynte vi å øve på "Legg deg". Vi trente 2 ganger pr dag i 2 dager, hver bolk på omtrent 5 minutter. Så kom en kompis av meg den 3.dagen og jeg fortalte han om mine valg av kommando-ord. Jeg synes ordene Ligg/Dekk blir så autoritært, mye mykere og hverdagslig med "legg deg" forklarte jeg han. Og i det jeg sa kommando-ordet la Marte seg rett ned på gulvet! Så fort lærer hun altså....
Syns dette er imponerende, en utrolig fin førstegangshund, i hvertfall

Ellers har jeg (noe sent) begynt å la henne gå uten bånd når vi går tur. Jeg har ikke gjort dette tidligere, fordi jeg ikke har noen innkalling på henne. Men så leste jeg om flokk-livet til hunden. Flokken står ikke å venter på at en av hundene skal bli ferdige å lukte på tisse-flekker her og der, de bare går videre. Vil valpen være med flokken, må den bare løpe etter. Dette instinktet har jeg nå begynt å stimulere.

Da vi gikk tur i dag, tuslet hun for det meste bak meg, men om hun passerte meg og gikk langt unna, bråsnudde jeg og gikk andre veien. Fikk hun interesse av andre mennesker i nærheten, snudde jeg og løp fra henne.
Det funket som jeg ønsket, Marte kom løpende etter meg hver eneste gang

Men det så kanskje litt rart ut for folk i nærheten at jeg bare stakk av fra bikkja, he-he...

Polkadot er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.