Sv: Min hund (ventetiden)
Jeg har vært litt laid-back med å trene hverdagslydighet med henne, for jeg har hørt at man skal gå sakte fram, ellers kan det hende at hunden får for mye av det gode og svarer med å bli trassig.
Så først for noen dager siden begynte vi å øve på "Legg deg". Vi trente 2 ganger pr dag i 2 dager, hver bolk på omtrent 5 minutter. Så kom en kompis av meg den 3.dagen og jeg fortalte han om mine valg av kommando-ord. Jeg synes ordene Ligg/Dekk blir så autoritært, mye mykere og hverdagslig med "legg deg" forklarte jeg han. Og i det jeg sa kommando-ordet la Marte seg rett ned på gulvet! Så fort lærer hun altså....
Syns dette er imponerende, en utrolig fin førstegangshund, i hvertfall 
Ellers har jeg (noe sent) begynt å la henne gå uten bånd når vi går tur. Jeg har ikke gjort dette tidligere, fordi jeg ikke har noen innkalling på henne. Men så leste jeg om flokk-livet til hunden. Flokken står ikke å venter på at en av hundene skal bli ferdige å lukte på tisse-flekker her og der, de bare går videre. Vil valpen være med flokken, må den bare løpe etter. Dette instinktet har jeg nå begynt å stimulere.
Da vi gikk tur i dag, tuslet hun for det meste bak meg, men om hun passerte meg og gikk langt unna, bråsnudde jeg og gikk andre veien. Fikk hun interesse av andre mennesker i nærheten, snudde jeg og løp fra henne.
Det funket som jeg ønsket, Marte kom løpende etter meg hver eneste gang 
Men det så kanskje litt rart ut for folk i nærheten at jeg bare stakk av fra bikkja, he-he...
|