Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Apropos kultur.
ABB skulle forsvare den europeiske kulturen. Nå sitter han altså i spjellet og morsker seg fordi han ikke får sakkyndig fra Japan. Han mener at ingen fra Europa kan forstå hans æreskodeks - det må en japaner inn for å kunne skjønne seg på en europeisk frihetskjemper. Jadda.
Kanonbra!
Men altså. Multikulturelt kan jo fungere, om alle tilpasser seg. Om alle skal sitte på hver sin tue og forsvare sine meninger og holdninger og praktisere alt i tråd med egen tro og kultur, da tror jeg ikke det går. Man må finne en felles plattform. Her i USA er det jo multikulturelt så det holder, og det som holder folk samlet er religion (selv om man tror på mye forskjellig, tror man på noe), nasjonalfølelsen (alle dyrker flagget og det å stå sammen mot Den Ytre Fienden) og sport - her er alle sportsidioter. Ok, veldig forenklet og generaliserende, men likevel USA i et nøtteskall. I tillegg har de klart å bevare myten om at alle har en sjanse til å bli rike her (selv om all forskning viser at det store flertallet dør like fattige som foreldrene).
Men USA har jo den fordelen at de aldri har vært en folk med en kultur (dvs i moderne tid...), ergo er det sånn sett ingen kultur man trenger å være redd for å miste. 
Jeg har ingen tro på et multikulturelt samfunn der alle dyrker sitt syn på hvordan samfunnet skal være. Men jeg har tror på er multikulturelt samfunn der man aksepterer forskjeller og tilpasser seg hverandre. Jeg har intet ønske om å bevare hver eneste del av "den norske kultur" for evig og alltid. Men jeg vil ta vare på prinsipper som likeverd, likestilling og religionsfrihet.
Det som jeg synes er litt farlig med innvandring er at de som innvandrer (og det gjelder også nordmenn som innvandrere til andre land) er at mange så desperat holder på sin egen kultur og gjerne rendyrker den til det ekstreme. Og da får man et bilde av feks ekstreme muslimer, et bilde som ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten iom at feks den mest populære programlederen i Pakistan er en mann som kler seg i drag (og så vidt jeg har forstått er homofil).
Jeg håper også vi i Norge etterhvert kan ta en diskusjon om hvordan asylsøkere og flyktninger (vi har jo strengt tatt ikke ikke-vestlige innvandrere lengre) møtes når de kommer til Norge. Årevis på asylmottak uten noe vettug å gjøre, og å slippe mennesker med store traumer løs i samfunnet er ingen god måte, spør du meg. Mer som å be om problemer. Når uferdig er Are flyktninger trygler om å slippe å være i Norge, fordi de ikke orker flere lange år på asylmottak bør noen ta signalet...
Jeg tenker at den dagen man ser på seg selv som nordmann først og muslim/kristen/hindu dernest, den dagen har vi et multikulturelt samfunn som fungerer. Men det krever både inkludering fra nordmenns side og også et ønske om å ta del i det norske samfunnet fra den andre siden.