Egne klasser for de flinkeste?
Jeg er usikker på hva jeg mener om dette, jeg ante faktisk ikke at det foregikk eller ble vurdert noe sted i landet. En del av meg tenker at det er bra at det går an å få tilrettelegging som monner. En annen del av meg tenker at barneskoleelever er alt for små til å dele inn etter evner i egne klasser.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4205694.ece
Opprinnelig lagt inn av aftenposten
Oslos beste unge musikere samles på Majorstuen skole, hvor det i år opprettes en musikklinje fra 5. klasse. Elevene plukkes ut fra hele byen, og er valgt ut gjennom opptaksprøver. Fra neste år kommer det egne klasser for de beste i matte, og på sikt også for de flinkeste innen naturfag og språk.
Tidligere undervisningsminister Bård Vegar Solhjell mener at eliteklasser hverken er bra for de flinke elevene eller de som strever mer, og advarer sterkt mot den skolepolitiske kursen Oslo er i ferd med å ta.
– Veldig flinke elever har behov for utfordringer og derfor har vi åpnet for muligheten for at ungdomsskoleelever kan ta fag på videregående skole, og elever i videregående skole på universitetet. Men det er et villspor å åpne for egne klasser eller egne skoler for elever som er flinke i enkeltfag, mener Solhjell.
Hva mener fp?